Listing 1 - 10 of 117 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een groot deel van de lessen op Nederlandse basisscholen gaan over taal: lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein als het gaat om leesprestaties. En ook de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is significant afgenomen; ze voelen zich weinig betrokken bij het leesonderwijs. Terwijl goed kunnen lezen en schrijven een voorwaarde is voor digitale geletterdheid. En dat is essentieel om te kunnen functioneren in onze digitale samenleving. Goed leren lezen en schrijven leer je bij uitstek op school. Maar waar moet je als leerkracht beginnen als je moet kiezen uit het enorme aanbod van leerlijnen, methodes, toetsen, handreikingen en tips voor taal en lezen?Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs. Het slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen. Rijke taal bevat geen traditionele verdeling in taaldomeinen, maar de hoofdstukken zijn afgestemd op het creëren van rijke contexten, het kiezen van rijke teksten en het vormgeven van actief denken over taal en interessante onderwerpen. Daarmee geeft dit boek je tientallen praktische handvatten om leerlingen de juiste ondersteuning te bieden en een goede taalbasis (mee) te geven.(https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-9318_Rijke-taal)
taaldidactiek --- basisonderwijs --- Nederlands --- 456.1 --- didactiek --- taal --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- PXL-Education 2020 --- didactiek van de talen --- didactiek van het Nederlands --- Didactics of languages --- Kindergarten --- Primary education --- talenonderwijs --- Taal --- Lezen --- Schrijven --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Therapie --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Taalonderwijs ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Teken jij weleens in je les? Tekeningen zijn heel nuttig om je uitleg te verhelderen. Ze helpen leerlingen om de lesstof te begrijpen, analyseren en onthouden. Ons brein kan immers beter informatie opnemen als er zowel woorden als beelden worden gebruikt. Denk je nu: ?Ja, maar ? ik kan echt niet tekenen!?, dan is dit boek geschikt voor jou! Rachel Levi laat in dit boek zien hoe je snel en simpel beeldtaal kunt gebruiken in je lessen. Haar methode is eenvoudig. Zo eenvoudig, dat ze inmiddels duizenden mensen aan het tekenen heeft gekregen.Mooi tekenen is daarbij niet het doel. Het gaat erom dat je je woorden visueel kracht bijzet. Door zelf te tekenen, creëer je bovendien een cultuur waarin leerlingen óók op een snelle manier kunnen tekenen.Teken je les is een praktijkgericht boek, met veel voorbeelden en oefeningen die je helpen om zonder al te veel moeite een visuele aanpak in je klas of op schoolniveau toe te passen. Lees het met een stift en schetsboek bij de hand en ga direct aan de slag.(https://shop.bazalt.nl/teken-je-les)
Didactic strategies --- visuele communicatie --- beeldtaal --- leren --- didactiek : algemeen (ler) --- didactische werkvormen (ler) --- activerende werkvormen --- didactiek --- tekenen --- onthouden --- Tekenen --- Leerprocessen --- Didactiek --- Onderwijs --- Leerproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Hoe pak ik mijn taallessen het beste aan? Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Lesgeven is dan ook een complexe opdracht met een waaier aan mogelijke benaderingen, als differentiëren, leerlingen motiveren en evalueren. Daarnaast ook feedback geven, werken met rubrics en een portfolio, leerstrategieën gebruiken, afstandsonderwijs ... Wat zet je allemaal in om leerlingen een taal adequaat te leren gebruiken in verschillende communicatieve situaties? En hoe? Deze zoektocht zal elke taalleerkracht herkennen. In dit boek gaat de auteur verder dan theoretische benaderingen en vertelt ze over good practices en haar eigen ervaringen. Ze biedt taalleraren ook inspiratie om in te spelen op de talenten van leerlingen. Hun autonomie, betrokkenheid en competentie te verhogen. In te zetten op differentiatie en variatie, en gebruik te maken van activerende werkvormen. Geregeld komen haar cursisten ook zelf aan het woord met hun kijk op deze communicatieve aanpak.
456.2 --- didactiek --- taalonderwijs --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Nt2 --- Talenonderwijs --- Didactic strategies --- Didactics of languages --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- talenonderwijs --- tweede taal --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- NT2
Choose an application
Veertien docenten van verschillende Vlaamse lerarenopleidingen en het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) sloegen de handen in elkaar om Volop Taal te schrijven, een uniek handboek taaldidactiek voor de lagere school.Dit boek kiest voluit voor boeiend, ambitieus, geïntegreerd en eigentijds taalonderwijs Nederlands. Deel 1 van het boek vertaalt wetenschappelijke inzichten over hedendaags, uitdagend en taalkrachtig onderwijs in zeven didactische principes. Die principes zullen de rode draad van het boek vormen. In deel 2 worden de principes uitgewerkt in praktijkverhalen en lees je hoe je ze toepast in je (taal)onderwijs. Ten slotte helpt deel 3 van dit handboek om kritisch naar je eigen aanpak en leermiddelen te kijken. Aan de hand van zes kijkwijzers kun je je eigen lesvoorbereiding en onderwijsaanpak scannen. Bovendien krijgen de gebruikers van dit boek toegang tot een digitaal platform waar ze allerhande oefeningen en lesmateriaal kunnen raadplegen.https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/volop-taal
Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Didactic strategies --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- leermiddelen --- lesvoorbereiding --- talenonderwijs --- lager onderwijs --- basisonderwijs --- Nederlands --- taal --- didactiek --- PXL-Education 2020 --- didactiek van het Nederlands --- 456.1 --- taalonderwijs --- 2KHM --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- Taalonderwijs --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Taal --- KHM --- Interactief onderwijs --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
In Leren (en) doceren in het hoger onderwijs staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. De docent vervult een cruciale rol in de onderwijsleersituatie. Ongeacht de onderwijswerkvorm (college, werkgroep, practicum) van de docent wordt gevraagd om het onderwijs zodanig vorm te geven dat een maximaal leerresultaat bij de student wordt bereikt.In vier thema?s behandelen de auteurs een aantal didactische onderwerpen: het leren van studenten (bevorderen), onderwijs ontwerpen, onderwijs uitvoeren en onderwijs evalueren.Aan de hand van voorbeelden, schema?s, modellen en vaardighedenbladen aan het eind van elk hoofdstuk bieden zij een directe eerste hulp bij praktische vragen. De focus van dit boek is gericht op campus-based education. Daarnaast besteedt het ook aandacht aan digitale didactiek.In deze vierde druk zijn de didactische inzichten van de afgelopen jaren verwerkt.Het boek is zo ingericht dat het goed aansluit op cursussen en leergangen die erop zijn gericht om docenten, examinatoren en studieadviseurs in het hoger onderwijs te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Het is bij uitstek geschikt om te gebruiken binnen de BKO (Basis Kwalificatie Onderwijs), de SKO (Senior Kwalificatie Onderwijs), de BKE (Basis Kwalificatie Examinering) en de BKS (Basis Kwalificatie Studieadviseurs). Het is bedoeld voor docenten in die trajecten, maar ook als naslagwerk voor de docenten die behoefte hebben aan praktische tips of juist aan een theoretische basis.https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9225_Leren-en-doceren-in-het-hoger-onderwijs-4e-druk
Hoger onderwijs --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Educational psychology --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- didactiek --- lesgeven --- 378 --- Didactiek : hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Didactische werkvorm --- Onderwijsmethode --- Leermethode --- Lesgeven --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
Natuur & Techniek is leren over wat leven mogelijk maakt, en daarmee een belangrijk vormingsgebied. Als kinderen in het basisonderwijs met ‘echte’ materialen en organismen werken, zie je een voortdurende wisselwerking tussen doen, denken en beleven. Onderzoekend en ontwerpend leren zijn daardoor effectief en plezierig om te doen. Hun betrokkenheid draagt ertoe bij dat natuur en techniek voor kinderen steeds meer betekenis en waarde krijgen.Verschillende ontwikkelingen vragen na 25 jaar om meer dan een gewone herziening van de vertrouwde uitgave Praktische didactiek voor natuuronderwijs. Daarom is er nu een nieuw boek met een ondersteunende website: Praktische didactiek voor Natuur & Techniek. Dit boek laat (toekomstige) leerkrachten vele manieren zien om inspirerende natuur- en technieklessen vorm te geven en leerlingen daarin te begeleiden. De auteurs bespreken met welke werkvormen en materialen kinderen zich effectief kunnen ontwikkelen in en met onderzoekend en ontwerpend leren. Dat betreft inzichten, vaardigheden en houdingsaspecten. De relaties met andere vak- en vormingsgebieden zijn helder aangegeven waardoor duidelijk wordt welke bijdrage Natuur & Techniek levert aan de brede ontwikkeling van (álle) kinderen. Flexibel werken met concrete materialen, lesmodellen, werk- en begeleidingsvormen bieden – in combinatie met de bijbehorende website – alle ruimte om te kiezen voor onderwijs dat past bij de eigen groep.Praktische didactiek voor Natuur & Techniek is geschreven voor studenten van de pabo en leerkrachten in het basisonderwijs. Hiernaast kan het als inspiratiebron dienen bij de buitenschoolse opvang, vroegschoolse educatie, het 10-14 onderwijs en natuur- en techniekclubs voor jongeren.
Natuurkunde --- Techniek --- Didactics of sciences --- Didactics of primary education --- natuurwetenschappen --- wetenschapsleer --- basisonderwijs --- duurzame ontwikkeling --- didactische werkvormen --- natuurkunde --- techniek --- Didactiek --- Natuur --- STEM --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- natuureducatie --- WO (wereldoriëntatie) --- gezondheidsleer --- Natuuronderwijs ; basisonderwijs ; didactiek --- Techniek ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Vakdidactiek Project Algemene Vakken ? Leren in Samenhang ? is een handboek voor (aspirant-)leerkrachten die Project Algemene Vakken (PAV) in arbeidsmarktgerichte opleidingen geven.Wat is PAV? Welke plaats krijgt PAV binnen de vernieuwing van het secundair onderwijs? En hoe kan je geïntegreerd werken binnen bso? De antwoorden op die vragen en meer krijg je aangereikt in dit boek. Het biedt je een houvast om geïntegreerd werken binnen algemene vakken in het beroepsonderwijs te realiseren.De auteurs stellen theoretische kaders en praktijkvoorbeelden voor om in team krachtige leeromgevingen te creëren voor elke leerling. Uitgangspunt is steeds de optimalisatie van het leren. De leerling, met zijn (beroeps)identiteit, is degene op wie je de leeromgeving afstemt. Bij het uittekenen van de leeromgeving staan authentieke en uitdagende leertaken centraal. De klemtoon ligt daarbij op 21ste-eeuwse vaardigheden. Er is ruime aandacht voor passende leerzorg, in de vorm van evalueren om te leren, differentiatie en coaching. Het geheel is ingebed in een positief en veilig leerklimaat.PAV omvat een didactiek in het meervoud. Je krijgt dan ook verschillende didactieken aangereikt gericht op taalvaardigheid en geletterdheid, wiskundige vaardigheden, historisch bewustzijn, ruimtelijk bewustzijn, natuurwetenschappen, en economische en financiële educatie binnen PAV.Vervolgens belichten de auteurs hoe actualiteit een rode draad kan vormen, maar ook hoe je filosoferen inbedt in de lessen PAV.Als lezer word je uitgenodigd tot professioneel leren, liefst in team. Zo sta je stil bij wat samen opleiden en professioneel groeien binnen lerende teams betekent. Bron: website uitgever
lerarenopleiding --- Didactics of social education --- Didactics of secundary education --- PAV --- didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Beroepssecundair onderwijs --- PAV ; secundair onderwijs ; didactiek --- Projectonderwijs --- PXL-Education 2020 --- PXL-Handboeken --- secundair onderwijs --- leeromgevingen --- filosoferen --- actualiteit --- professionalisering --- leerdoelen --- leren --- PAV (project algemene vakken) --- 456.6 --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Project algemene vakken --- Beroepsonderwijs ; didactiek --- MA educatieve master in de economie 2021-2022 --- OO Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming --- 372.83 --- Didactiek van het secundair onderwijs --- didactiek. --- Educatieve Master 2022-2023 --- OO Vakdidactiek PAV --- beroepsonderwijs --- PAV. --- Vakdidactiek. --- Didactiek. --- Jongeren. --- Onderwijs. --- Secundair Onderwijs. --- MA Educatieve MA 2023-2024
Choose an application
Dit boek is het vijfde in een reeks over volleybal en het eerste dat de spelgroep 6 tegen 6 beschrijft.?Volleybal 6 tegen 6, Jeugd & Top, Complex 1? beschrijft de diverse spelniveaus van de spelgroep 6 tegen 6 en zet het concept van de voorgaande boeken voort. Het biedt veel informatie, oefenstof, ideeën en spelvormen aan in 6 tegen 6 situaties.De inhoud van dit boek beperkt zich tot de spelacties die plaats vinden in complex 1: receptie, set-up, aanval en dekking.Thema?s als opslag, blok, verdediging en tegenaanval zullen in een volgend boek aan bod komen.Naast veel technische en tactische informatie bevat het boek 22 voorbeeldtrainingen die de trainer kan raadplegen om dan zelf de trainingen voor te bereiden op maat van zijn groep. Honderden tekeningen en foto?s illustreren en verduidelijken de tekst.Volgende hoofdstukken komen aan bod:inleiding spelgroep 6 tegen 6spelreglement 6 tegen 6spelsystemen 6 tegen 6techniek en tactiek in de spelgroep 6 tegen 6niveau 6.0 (aangepaste opbouw met één of meer vang-werpcontacten)niveau 6A (basis opbouw met de spelverdeler reeds aan het net)niveau 6S (specialisatie opbouw waarbij een andere voorspeler (tijdelijk) de set-up overneemt)niveau 6B (gevorderde opbouw met penetratie van de spelverdeler)niveau 6C (open opbouw waarbij de spelverdeler vooraf niet gekend is)In de 22 voorbeeldtrainingen is telkens een spelopbouw uitgewerkt voor een bepaald niveau en rond een bepaald thema. De oefenstof is stapsgewijze opgebouwd in het algemeen en het specifiek gedeelte en leidt tot een spelsituatie op het einde van de training.https://www.volleyvlaanderen.be/publicaties/
Volleybal --- Training --- Didactiek --- Jongeren --- Volwassenen --- Jongere --- Volwassene --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film --- 619.35
Choose an application
Een speler- en spelgecentreerde didactiek van spelsporten Als leraar lichamelijke opvoeding sta je voor de uitdagende taak om leerlingen meer(voudig) bekwaam en enthousiast te maken voor een duurzame deelname aan onze beweeg- en sportcultuur als onderdeel van een gezonde leefstijl. Om dit te bewerkstelligen, is het van groot belang dat iedere leerling veelvuldig succesvolle en positieve beweegervaringen op kan doen en voldoende wordt uitgedaagd binnen het bewegingsonderwijs op school. Gezien de vaak grote verschillen tussen leerlingen in het bewegingsonderwijs is dit zeker geen eenvoudige opgave. Het adequaat inspelen op deze verschillen en het aansluiten bij de mogelijkheden van de individuele leerling lijkt met name bij spelsporten en spelsportactiviteiten een grote uitdaging. In dit boek worden daarom, aan de hand van het speler- en spelgecentreerde vakdidactische model Spelinzicht, richtlijnen en concrete handvatten aangereikt waarmee in de spelsportpraktijk (nog) beter ingespeeld kan worden op de uiteenlopende (beweeg)niveaus van leerlingen en spelleeractiviteiten op maat gemaakt kunnen worden. Dit alles met als doel de leerprocessen van leerlingen te optimaliseren en hen met (nog) meer spelinzicht en spelplezier succesvol te laten deelnemen aan spelsportactiviteiten. Spelinzicht bestaat uit twee delen. Het eerste deel heeft betrekking op een theoretische uiteenzetting en verantwoording van de in deel 2 uitgewerkte praktijkvoorbeelden. Deze praktijkvoorbeelden zijn gecategoriseerd aan de hand van de ?spelfamilies? van de doelspelen, terugslagspelen, inblijf- en uitmaakspelen en mikspelen en uitgewerkt aan de hand van de verschillende speluitdagingen. Deze derde druk is herzien, aangevuld en geactualiseerd. Het boek is gericht op leraren lichamelijke opvoeding al dan niet in opleiding, maar zeer zeker ook bruikbaar voor andere, eventueel in opleiding zijnde, professionals in de wereld van sport en bewegen, zoals trainers/coaches, buurtsportcoaches en combinatiefunctionarissen.https://www.bookspot.be/boeken/spelinzicht-9789072335692
477.8 --- sport --- bewegingsopvoeding --- Interactieve sporten --- speldidactiek --- Didactics of sports and games --- buitenspelen --- spelen --- Spelsport --- Didactiek
Choose an application
Toonaangevende experts op het gebied van leren en systeemverandering hebben, samen met hun partnerscholen verspreid over de wereld, deze essentiële aanvulling gecreëerd op de bestseller: Deep Learning, hoe verdiepend leren kan leiden tot betekenisvolle verandering. Dit praktijkboek biedt concrete handreikingen voor het ontwerp van Deep Learning, de implementatie, voortgangsmetingen en verduurzaming, plus handvatten voor het opbouwen van verbeter- en verandercapaciteit van leraren, scholen, districten en systemen.Deep Learning in de praktijk biedt een rijk aanbod aan bronnen en tools die essentieel zijn voor leraren om betekenisvolle leerervaringen te kunnen ontwerpen en in de praktijk te brengen. Om te komen tot een mindset en knowhow die cruciaal zijn om een kansrijke change-agent te worden in onze mondiale leefwereld. Dit kleurrijke praktijkboek biedt hiervoor vele tools, tips, protocollen en praktijkvoorbeelden.https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/deep-learning-in-de-praktijk.html?mc_cid=05e4f1778d&mc_eid=0a86c4947c
onderwijs --- leren leren --- Onderwijsvernieuwing --- Leren --- Verandering --- Verdiepend leren --- Didactiek --- 371.39
Listing 1 - 10 of 117 | << page >> |
Sort by
|